Bedre livsstil


Startside
Bedre livsstil
Lev dagen
Life Coaching
Foredrag
Forebyg stress
Om os

 

 

projektleder og projektledelse

Få en (endnu) bedre livsstil

Livsstil er ikke et spørgsmål om penge, indretning, fine restauranter osv., men det er hvordan du lever og skaber dit liv.

Din nuværende livsstil er et resultat af en række faktorer i dit liv indtil nu.

Den livsstil du får fremover i dit liv er resultat af dine valg ... eller mangel på samme. Den vigtigste erkendelse for dig, er at du selv er den vigtigste faktor for hvordan dit liv udvikler sig. Se nedenfor.

Din nuværende livsstil er et resultat af dine handlinger og vaner.

Det du har gjort i løbet at dit liv har ført dig til hvor du er i dag. Vist er der ydre omstændigheder, der også har haft betydning for dit livsforløb, men du har selv haft en stor indflydelse. Der er dog ikke sikkert, at du har været bevidst om din egen indflydelse.

Tænk tilbage i tiden. Du kan helt sikkert komme i tanke om en beslutning eller noget, som du har gjort, som har haft afgørende betydning for hvor du er i dag. På godt og ondt.  Det kan være valg af bolig, kæreste, børn, uddannelse, arbejde. Det kan også være noget nogen har sagt, en bog du har læst, en film du har set, en ferieoplevelse. Hvis du havde gjort noget andet dengang, så ville dit liv have set meget anderledes ud i dag.

Det er ikke sikkert at du på det tidspunkt tænkte over hvor dit valg eller din handling ville føre dig hen. Men alle dine valg og handlinger har betydning for hvordan dit liv vil udforme sig.

Ikke at gøre noget aktivt er noget af det, der har størst indflydelse på hvordan dit liv udformer sig fremover. Sandsynligvis vil det ikke udvikle sig, men snarere stille og roligt gå ned ad bakke.

De store ting er lette at få øje på. Men de små ting har ofte større betydning. Det er ofte de små ting, som vi forsynder os imod. F.eks.

- At dyrke motion er ikke så svært, men det er lettere at lade være
- At spise sundt og økologisk er ikke så svært, men det er lettere at lade være
- At lære et nyt sprog i løbet af nogle vintre er ikke svært, men det er lettere at lade være
- At spare 10 % op af alt hvad man tjener er ikke svært, men det er lettere at lade være

De små ting har ofte ikke nogle umiddelbare konsekvenser, hvis man ikke gør dem. Men i løbet af en lang periode, så kan de få store konsekvenser. Det er for sent at begynde at dyrke motion, når man først har fået en blodprop. Det er for sent at spise sundt, hvis man først har fået en sygdom fordi man ikke fik den rette ernæring. At undlade de små ting giver ofte en stor fortrydelse senere, hvor man tænker tilbage på livet, og spørger sig selv hvorfor man ikke gjorde tingene, hvorfor man brugte tiden på at se TV i stedet for at motionere og udvikle sig, hvorfor man ikke fik skrevet de breve til ens venner og bekendte, hvorfor man ikke tog de kurser, der kunne have givet en den karriere, som man ønskede sig, hvorfor man ikke legede med børnene medens de var børn, osv. ...

"Hellere en lille ekstra indsats nu end en stor fortrydelse senere"

Eksempler:

a) Hvis du ikke får gjort dine ting, som du gerne ville men udskyder tingene, så vil du ikke opnå det du gerne vil. Dette vil have stor indflydelse på din livsstil. ... Hvis du derimod altid får gjort tingene med det samme, så ville din situation være meget anderledes.

b) Hvis du er aktiv og hjælper andre, er med i foreninger osv. så vil du sandsynligvis have et meget stort socialt netværk. Dette vil have stor indflydelse på din livsstil. ... Hvis du derimod er passiv og tænker mest på dig selv, så vil din situation være meget anderledes.

c) Hvis du altid laver lidt mindre end du får løn for, så vil du sandsynligvis ikke blive forfremmet eller være den, der beholder jobbet i nedskæringstider. Dette vil have stor indflydelse på din livsstil. ... Hvis du derimod altid laver lidt ekstra, så ville din situation være meget anderledes.

Dette er blot nogle eksempler på at dine handlinger og dine vaner skaber din livsstil.

"Hvis du gør det du plejer at gøre, så får du det du plejer at få"

Dine handlinger og vaner er et resultat af dine holdninger.

Vi har alle vores holdninger. Der er ikke nogen holdninger der er mere rigtige eller forkerte end andre, men de har stor indflydelse på hvad vi gør.

Eksempler

a) Hvis du har den holdning, at du ligeså godt kan udsætte tingene til i morgen, så vil du sandsynligvis udsætte mange ting til dagen efter. Dagen efter, så vil du sandsynligvis igen udsætte nogle af tingene. Din holdning skaber din handling. ... Hvis du derimod havde den holdning, at tingene skal laves med det samme, så ville dine handlinger og vaner se helt anderledes ud.

b) Hvis du har den holdning, at du vil gøre noget godt for andre, så vil du sandsynligvis være med i foreninger, velgørenhed og have et arbejde, hvor du hjælper andre. Din holdning skaber din sociale situation. ... Hvis du derimod havde den holdning, at andre er ligegyldige, så ville dine handlinger og vaner se helt anderledes ud. 

c) Hvis du har den holdning, at du aldrig vil lave noget, som du ikke får penge for, så vil du sandsynligvis arbejde lidt mindre end du kan (da din løn sikkert er lidt mindre end du mener at du fortjener) og du vil ikke være med i frivilligt arbejde. Din holdning skaber din arbejdssituation. ... Hvis du derimod havde den holdning, at du altid skal lave dit bedste, så ville dine handlinger og vaner se helt anderledes ud. 

Dette er blot nogle eksempler på at din holdning skaber dine handlinger og dine vaner.

Dine holdninger er et resultat af dine tanker og følelser.

Dine holdninger er et resultat af dine tanker og følelser. Dette kan også kaldes din livsfilosofi. Skabelsen af din livsfilosofi er et komplekst forløb under hele din opvækst. Vi har alle sammen fået indlært gode og dårlige ting. Nogle ting er sikkert også medfødte. Det vigtigste er at blive opmærksom på hvad vores livsfilosofi egentligt er, da den ofte er skjult, også for os selv.

Et eksempel er Janteloven. Eller er du bedre end andre? Må du godt prale? Nej, vel?

Et andet eksempel er "flinkeskolen". At vi skal være pæne og flinke uanset hvad. "Hvis du ikke kan sige noget pænt, så skal du ikke sige noget". Du må ikke sige "Nej". Osv.

Et andet eksempel er hvad andre tænker. "Hvad ville naboerne ikke tænke?". Osv.

Mange ordsprog har stor betydning for vores livsfilosofi. F.eks. "Højt at flyve, dybt at falde". "Skomager bliv ved din læst", osv.

Som du kan se, så er mange af vores livsfilosofier utrolig begrænsende for hvad vi gør. Og ofte er vi ikke bevidste om det. Hvis vi først blive opmærksom på én af dem, så kan vi se hvor meget "skade" den gør og "udrydde" den.

Der findes også positive livsfilosofier, f.eks. "Den som intet vover intet vinder", men de er i mindretal.

Eksempler

a) Hvis din livsfilosofi er at du ikke må have det bedre end andre eller at succes er dårligt, så vil du ofte ubevidst have en tendens til at udskyde tingen. ... Hvis du derimod mener at ved at du har det bedre end andre og succes, så er du bedre i stand til at hjælpe andre, så vil din handlinger og vaner se meget anderledes ud.

b) Hvis din livsfilosofi er at du er født til at hjælpe andre mennesker, så vil du involvere dig alle steder du kan og har tid til. ... Hvis du derimod mener at du er dig selv nærmest, så vil dine handlinger og vaner se meget anderledes ud.

c) Hvis din livsfilosofi er at arbejde er af det onde, så vil du sikkert ikke gøre mere ud af det end højst nødvendigt. ... Hvis du derimod mener, at du ved altid at yde lidt ekstra beriger verden til alles fordel, så vil dine handlinger og vaner ser meget anderledes du.

Dette er blot nogle eksempler på at dine livsfilosofier skaber dine holdninger.

Angst

Angst får et afsnit for sig selv, da det ofte er en styrende faktor for vores liv.  "Du ved hvad du har". Vi er ofte "tryghedsnarkomaner". Meget ofte accepterer vi vores situation, selv om vi ønsker os et bedre liv.

Den største forhindring for en bedre livsstil er ofte vore angst for det nye, det anderledes, det usikre. Angsten er i visse tilfælde ubegrundet, hvor den i andre tilfælde kan redde dig fra at lave noget dumt

Når du skal have en (endnu) bedre livsstil, så er det vigtigt at tage "angsten" i ed. Du skal se på hvor meget "mod" du har. Din vej mod en bedre livsstil, skal så gå ad en vej, som du tør gå, også selv om det så kan være en omvej. Men hvis det er afgørende for dig, at der hele tiden er en vej tilbage til et sikkert sted, så er det den rette vej for dig.

En (endnu) bedre livsstil

At skabe sig en (endnu) bedre livsstil er en proces.

1) Du skal gøre dig klart hvad du vil. Du skal give dig selv lov til at drømme og se på dine livsværdier. Du skal finde ud af hvad der gør dig glad og lykkelig. Du skal finde meningen med dit liv.

2) Du skal gøre dig klart hvad du har af livsfilosofier der bremser dig, og hvad du har af livsfilosofier der hjælper dig. Du skal vurdere dine livsfilosofier og ændre dem, som du ikke ønsker at beholde.

3) Du skal finde en vej, så du kommer tættere og tættere på det du vil. Måske er du langt væk fra dit mål i dag, men hvis du blot ændrer retning i dag, så kommer du på et tidspunkt frem. Det går sikkert langsomt i starten, men du vil på et tidspunkt opleve at tingene begynder at ske hurtigere og hurtigere.

Da denne proces er en del af vores liv, så er det vigtigt at vi også lærer at nyde vejen til vores mål. Nogle mål ligger måske i den nære fremtid, medens andre måske ligger om 10 år. Du skal lære at leve i nu'et. 

En del af en god livsstil er at lære at nyde livet som der er nu, samtidig med at man stræber efter et (endnu) bedre liv.

"Du kan ikke ændre dit liv på én dag, men du kan ændre retning på én dag"

Du kan få hjælp

Vi har specialiseret os i at hjælpe mennesker med at få en (endnu) bedre livsstil. Du får hjælp til at komme igennem de forskellige trin. Du får gode råd til at håndtere de forhindringer der findes. Du er ikke alene i processen. 

Se mere under Life Coaching